Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Recyklace inertního materiálu

09.08.2024

Příprava na zimní sezónu

S pomalu se blížící zimní sezónou jsme se začali připravovat na tradičně náročné období. Zajištění dostatečných zásob inertního posypového materiálu, který je nezbytný pro bezpečnost na silnicích během zimních měsíců, je jedním z klíčových úkolů. Silnice LK nyní spravují 31 inertních okruhů na cca 1062km silnic. Tento materiál, často tvořený pískem a drceným kamenivem, slouží k posypu silnic. Zabrání tak klouzání vozidel a zlepší trakci na sněhem nebo ledem pokrytých površích.

Letos však Silnice LK přicházejí s novinkou, která by mohla přinést významné úspory a zároveň přispět k ochraně životního prostředí. Bylo spuštěno pilotní testování recyklace inertního posypového materiálu, které slibuje snížit potřebu nových dodávek posypového materiálu a optimalizovat tak využití zdrojů.

Jak funguje recyklace posypového materiálu?

Projekt recyklace je založen na myšlence opětovného využití posypového materiálu, který je použit na silnicích během zimní údržby. V jarních měsících, kdy dojde k tání sněhu a ledových ploch, je tento materiál nejprve zameten. Silnice LK pro letošní sezónu pořídila dva nové tažené zametače, které přibyly k dvěma stávajícím a dále používaných pěti samosběrů. Nově je však tato směs zametená ze silnic pečlivě tříděna. Oddělením nežádoucích příměsí a nečistot je tak inertní materiál, jako písek či drcené kamenivo opět připraven pro další použití.

Díky této technologii dokáží silničáři recyklovat 95 % sebraného materiálu po jarním úklidu. Přibližně 50 % recyklovaného materiálu se vrací zpět do zimní údržby ve frakci 2/5 a 4/8 jako inertní posypový materiál v zimním období, což významně snižuje potřebu nákupu nového materiálu. Zbylých 45 % recyklované zeminy vracíme zpátky k dalšímu využití.

Třídička posypového materiálu je zařízení určené k separaci složek materiálů, které byly zameteny ze silnic, chodníků nebo jiných povrchů. Pásové třídiče využívají kombinaci mechanického třídění, za použití vibračních sít a dopravníkových pásů k přesunu a oddělení různých frakcí materiálu.  

Výhody recyklace

Recyklace inertního posypového materiálu přináší celou řadu výhod. V první řadě smysluplně nakládá se sebraným materiálem jarního úklidu, který je svým charakterem považován za odpad s nutností skládkování za nemalé finanční náklady. Šetří životní prostředí a neoddiskutovatelně  se zároveň jedná o významnou finanční úsporu. Snížením potřeby nákupu nového inertního materiálu díky znovu vrácení frakce kameniva do zimní údržby, šetří finanční náklady na samotnou údržbu krajských silnic. Tyto uspořené finanční prostředky mohou být využity na modernizaci techniky pro zkvalitnění údržby, a také jiných následných investic do majetku a ohodnocování výkonů našich zaměstnanců.

Neméně důležitý fakt tohoto jedinečného projektu v ČR, je však jeho ekologický přínos. Těžba a doprava nového posypového materiálu má negativní dopad na životní prostředí. Každý kilogram recyklovaného materiálu znamená méně těžby a méně emisí z dopravy, což přispívá k ochraně přírody a snížení uhlíkové stopy.

Vyhlídky do budoucna

Projekt recyklace posypového materiálu je zatím ve fázi testování, ale první výsledky jsou velmi slibné a pozitivní. Můžeme očekávat, že recyklace se stane běžnou praxí ve správě a údržbě silnic. To nejen ušetří do budoucna veřejné prostředky, ale také přispěje k udržitelnějšímu hospodaření s přírodními zdroji.

Silnice LK tedy kromě zajišťování údržby a bezpečnosti silnic hledají způsoby, jak svou činnost vykonávat co nejefektivněji a nejšetrněji k životnímu prostředí. Zima se blíží, ale díky novým technologiím se na ni dokážeme připravit s každým rokem lépe.

Login